Τα σχέδια της Ρωσίας για πυρηνοκίνητα υποβρύχια στη μεταφορά φυσικού αερίου από την Αρκτική στην Ασία

Τα σχέδια της Ρωσίας για πυρηνοκίνητα υποβρύχια στη μεταφορά φυσικού αερίου από την Αρκτική στην Ασία

Η Ρωσία εργάζεται πάνω σε σχέδια για την κατασκευή πυρηνοκίνητων υποβρυχίων, με στόχο τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Αρκτική προς την Ασία. Αυτό το εγχείρημα αποσκοπεί στη μείωση του χρόνου διαδρομής μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (NSR), σύμφωνα με ανώτερο κρατικό αξιωματούχο. Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός εκτείνεται κατά μήκος των αρκτικών ακτών της Ρωσίας, προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή που η Μόσχα θεωρεί ταχύτερη σε σύγκριση με τη διώρυγα του Σουέζ.

Η Ρωσία αντιμετωπίζει ωστόσο προκλήσεις, καθώς υπάρχουν ελλείψεις σε πλοία ικανές να σπάνε τον παγώνα της Αρκτικής, γεγονός που επηρεάζει το νέο έργο Arctic LNG 2, το οποίο είναι υπό τις κυρώσεις των Ηνωμένων Πολιτειών λόγω της κρίσης στην Ουκρανία. Παρά την αρχή παραγωγής του LNG τον περασμένο Δεκέμβριο, οι πρώτες αποστολές αερίου δεν έχουν ακόμη φτάσει στους τελικούς αγοραστές.

Κατά τη διάρκεια πρόσφατης βιομηχανικής εκδήλωσης στην Αγία Πετρούπολη, ο Μιχαήλ Κοβαλτσούκ, διευθυντής του ινστιτούτου Κουρτσάτοφ και στενός συνεργάτης του προέδρου Πούτιν, αναφέρθηκε στο σχέδιο για νέα κατηγορία πλοίων, ικανών να προχωρούν χωρίς τη συνοδεία παγοθραυστικών το χειμώνα. Ο Κοβαλτσούκ δήλωσε ότι η ιδέα αυτή εξετάζεται από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 και επιβεβαίωσε ότι το Ινστιτούτο Κουρτσάτοφ και η Gazprom έχουν αρχίσει να σχεδιάζουν ένα τέτοιο υποβρύχιο.

Τα σχεδιαζόμενα υποβρύχια θα έχουν μήκος 360 μέτρων και πλάτος έως 70 μέτρα. Θα τροφοδοτούνται από πυρηνικούς αντιδραστήρες RITM-200, που χρησιμοποιούνται ήδη στα νεότερα ρωσικά παγοθραυστικά. Η ιδέα είναι να μειωθεί ο χρόνος ναυσιπλοΐας από 20 σε 12 ημέρες, με την ικανότητα μεταφοράς περίπου 180.000 τόνων LNG.

Ωστόσο, κάποιοι εμπειρογνώμονες εκφράζουν αμφιβολίες για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου. Ο Αλεξάντερ Νικίτιν, πρώην αξιωματικός του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, υποστήριξε ότι η Ρωσία δεν έχει τις απαιτούμενες υποδομές και δυνατότητες για την κατασκευή τέτοιων υποβρυχίων, συμπεριλαμβανομένων σκαφών εξυπηρέτησης και εκπαιδευμένων πληρωμάτων. Θεωρεί ότι το σχέδιο μπορεί να είναι απλώς μια «μπλόφα».

Πηγή: documentonews.gr